Zioła wspaniale podnoszą walory smakowe posiłków, ale nie tylko. Także pobudzają układ trawienny, działają rozkurczowo, antybakteryjnie oraz regulują pracę wątroby i jelit. W diecie naszego malucha sprawdzą się świetnie między innymi jako zamiennik niezdrowej dla nerek soli czy pieprzu

W diecie naszego dziecka pierwsze zioła pojawiają się już w trzecim miesiącu życia w postaci naparu z rumianku lub kopru włoskiego. Gdy dziecko skończy pół roku i zaczyna już jeść pokarmy stałe, możemy wprowadzić do codziennego jadłospisu koperek, pietruszkę, majeranek i bazylię. Większość ziół jak rozmaryn, tymianek, oregano, cząber, estragon czy rzeżuchę podajemy dzieciom dopiero, gdy ukończą już 9-10 miesięcy.

Zdrowo i aromatycznie

Sięgając po zioła, powinnyśmy wprowadzać je do diety dziecka stopniowo. Jego żołądek
i podniebienie są jeszcze bardzo wrażliwe i zioła mogą podrażnić przewód pokarmowy malucha. Zwróćmy także uwagę, czy nie uczulają one dziecka. Gdy tak się zdarzy, najlepiej poczekać z podawaniem ich aż dziecko skończy roczek. Świeże zioła kupujmy w małych ilościach, na bieżąco, gdyż szybko tracą aromat. Niektóre z nich jak na przykład: miętę, koperek rzeżuchę czy bazylię możemy same wyhodować w domu.

Dzieci bardzo często nie lubią nowych smaków. Niejeden maluch potrafi przesiedzieć pół dnia nad talerzem rosołu skrupulatnie wybierając z talerza pływający w zupie koperek.
Jak temu zaradzić? Czasami da się przemycić zioła w niektórych potrawach, ale najlepiej będzie wprowadzić dziecko w tajniki świata ziół.

Niech pozna ich historię, nauczy się rozpoznawać zapachy i pomoże nam posiać niektóre
z nich. Możemy zabrać malucha na zakupy. Niech, wśród ziół stojących na sklepowej półce, wybierze te, których chce spróbować.

Zioła warte polecenia

Gdy chcemy przygotować smaczne i zdrowe potrawy dla dzieci, zamiast soli i pieprzu wybierzmy zdrowe zioła, ale użyjmy ich w niewielkich ilościach.

Bazylia – wspomoże trawienie, złagodzi dolegliwości żołądkowe i pobudzi apetyt. Świetnie komponuje się z sosem pomidorowym i duszonymi warzywami oraz mięsami. Możemy ją dodać do zupy pomidorowej.

Pietruszka – wzmocni układ odpornościowy. Jest skarbnicą wapnia oraz witaminy C. Stanowi świetny dodatek do zup i sosów.

Majeranek – zwiększy wydzielanie soków trawiennych. Zalecany jest przy biegunkach. Listki i łodygi o intensywnym korzennym aromacie dodajemy do dań z fasoli, mięsa
i kapusty.

Tymianek – wyciąg z niego działa wykrztuśne, odkażająco i poprawia krążenie. Jego orzeźwiający lekko pikantny smak świetnie współgra z daniami z pomidorów, a także rybami (usuwa niemiły zapach morskich ryb).

Cząber – ureguluje perystaltykę jelit i wzmocni łaknienie. Jego korzenny pikantny smak wzbogaca potrawy z ziemniaków, ryby, sałatki, sery oraz wędliny.

Rzeżucha – usunie z organizmu toksyny, wspomoże trawienie oraz poprawi pracę trzustki. Wzmocni świetnie organizm. Bogata jest w sole mineralne, magnez, wapń, żelazo, fosfor oraz jod. Zawiera dużo witaminy C oraz B1, B2, E, PP oraz K. Zalecana jest przy anemii. Dodajemy ją do sałatek oraz twarożków.

Szczypiorek – pobudzi apetyt i zadziała przeciwbakteryjnie. Zawiera dużo witaminy C
i beta-karotenu. Jest również bogaty w żelazo i siarkę. W smaku delikatniejszy od cebuli dodawany jest do twarogów i potraw z jajek.

Liść laurowy – pobudzi apetyt i poprawi trawienie. Dodajemy go do dań mięsnych i zup. Ze względu na jego intensywny zapach wystarczy dodać do potrawy jeden lub dwa listki

Oregano – zadziała przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo. Możemy dodawać go do potraw razem z majerankiem, tymiankiem czy bazylią.

Pamiętajmy!

Zioła dobierajmy według upodobań smakowych dziecka tak, aby ich dodatek nie zniechęcił go do jedzenia. Nie używajmy gotowych mieszanek z suszonych ziół. Zazwyczaj zawierają one niezdrowy glutaminian. Zwróćmy też uwagę na takie zioła w diecie dziecka, jak: oregano, tymianek czy mięta pieprzowa. Zaliczają się one do tych, które najczęściej uczulają.

JK

Zioła w diecie dziecka
5 (100%) 5 głos[ów]