Od najmłodszych lat dzieci przejawiają ciekawość świata i poznają otoczenie w procesach socjalizacji przez rodzinę, rówieśników czy szkołę. Usamodzielnianie się dziecka jednak nie zaczyna się na etapie nastolatka, ale znacznie wcześniej.

Rodzice jako pierwsi nauczyciele

Dziecko warto rozwijać intelektualnie i ruchowo od niemowlaka. Rodzice są pierwszymi nauczycielami dla swoich pociech i mają ogromny wpływ na to, czy dziecko będzie chętne do rozwijania swojej wiedzy, czy będzie unikało nauki. Wszystko zależne jest od formy spędzanego czasu ze swoimi dziećmi. Niezwykle ważne jest, aby każda nauka cyferek, kształtów, gier ruchowych była zabawą. Pomocne w edukacji dziecka od pierwszego roku życia są gry edukacyjne, które połączą naukę i zabawę w jednym. Za pomocą gier można rozwijać u maluszka zręczność i koncentrację w formie rodzinnej zabawy.

Szansa dla dziecka

Proces socjalizacji, czyli poznawania świata i kreowania charakteru, trwa nieustannie od najmłodszych lat pociechy. Około 5. roku życia dziecko zaczyna przejawiać wyższe zdolności edukacyjne lub sportowe. Chłopiec lepiej gra w piłkę, dziewczynka szybciej pływa od koleżanek lub sprawniej uczy się języków obcych. Niezależnie od rodzaju talentu, jaki się ukazuje rodzicom czy nauczycielom, należy rozpocząć rozwijanie umiejętności dziecka tak, aby nie spędzało samotnie wielu godzin z korepetytorem. Najlepszą formą edukacji we wczesnym stadium rozwoju dziecka jest wspólna zabawa z rówieśnikami w sposób zorganizowany. Wskazane jest zapisywanie dziecka na kółka plastyczne, muzyczne czy językowe, gdzie nauczyciele w formie zabawy wykorzystują gry edukacyjne. Podczas nauki języków obcych gry wzbogacają słownictwo i uczą dialogów przez ćwiczenia z rówieśnikami.

Samodzielność i kreatywność

Dziecko, które uczęszcza na kursy, cały czas czuje obecność i kontrolę nauczyciela czy rodziców. Obozy edukacyjne są świetnym pierwszym etapem usamodzielniania i tworzenia własnych procesów decyzyjnych, które pozwolą na rozwinięcie kreatywności u naszych pociech. Dziecko, opuszczając rodzinny dom, swoją bezpieczną przystań, rozpoczyna niezależnie podejmować decyzje, nie oglądając się na swoich opiekunów. Podczas wspólnej zabawy w gry edukacyjne, dzieci nawiązują nowe przyjaźnie, zaczynają decydować, które osoby odpowiadają im preferencjom. Samodzielne myślenie, podejmowanie decyzji bez sugestii i podpowiedzi rodzica z dnia na dzień powoduje, że dziecko zaczyna rozwijać także własną kreatywność. Bez podpowiedzi młody człowiek musi na własną rękę szukać rozwiązań problemów, wykonać powierzone zadania, czy poczuć odpowiedzialność za obowiązki, o których przypominali rodzice.

Obozy edukacyjne to doskonały impuls, który wprowadza dziecko w etap samodzielnego podejmowania decyzji oraz bardzo dobry sposób rozwijania kreatywnego myślenia. Proces socjalizacji trwa nieustannie, dlatego im szybciej dziecko nauczy się niezależnych rozwiązań i dbać o swoje obowiązki, tym bardziej zaradne i autonomiczne będzie w późniejszym etapie socjalizacji.

Obozy edukacyjne dla dzieci – czy warto?
4.7 (93.33%) 3 głos[ów]