Kasza jaglana dla dziecka

2

Otrzymywana z prosa kasza jaglana z pewnością króluje nad wszystkimi kaszami. Jej bogactwo w najcenniejsze dla organizmu składniki sprawia, że jest idealna zarówno w diecie matki jak i dziecka. Możemy ją podawać maleństwu już od szóstego miesiąca życia, gdyż nie zawiera glutenu.

Jej wartość odżywcza w 100 gr to 346 kcal, 10,6g białka, 68,8g węglowodanów i 3,9g tłuszczu. Jest ona bogatym źródłem białka i błonnika, a także skrobi. Zawiera wszystkie cenne dla organizmu aminokwasy oraz witaminy z grupy B jak B1, B6, E oraz kwas foliowy i niacynę. Jest również magazynem wielu składników mineralnych jak potas, fosfor, wapń, krzem oraz żelazo i miedź potrzebne do produkcji czerwonych krwinek.
Ważna w diecie dziecka i matki

  • Jest przede wszystkim lekkostrawna i nie powoduje wzdęć ani fermentacji w żołądku.
  • Jej zasadowy charakter sprawia, że odkwasza i oczyszcza organizm.
  • Zawarty w niej krzem zwiększa odporność i wpływa na rozwój układu kostnego. Poprawia również wygląd skóry, włosów i paznokci, co łagodzi problem trądziku czy przetłuszczającej się skóry głowy u nastolatków.
  • Obecność lecytyny warunkuje prawidłowy rozwój mózgu.
  • Pomaga przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Usuwając z organizmu nadmiar wilgoci, szybko usuwa śluz likwidując katar i kaszel
  • Zmniejsza łaknienie na słodycze
  • Zawarty w niej w dużych ilościach kwas foliowy odpowiada m.in. za prawidłowy rozwój płodu. Powinna znaleźć się także w diecie kobiety ciężarnej.
  • Kleik z kaszy jaglanej jest najlepszym pożywieniem w wielu chorobach, np. przy przeziębieniu.
Jak przyrządzać kaszę jaglaną?

Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że jej gotowanie nie likwiduje cennego białka ani błonnika. Niestety wysokie temperatury niszczą witaminę B1, nawet do 50%, dlatego przygotowujmy kaszę w ilościach potrzebnych do przyrządzanego posiłku, a nie na zapas. Po prostu unikajmy jej odgrzewania. Nie gotujmy jej w dużej ilości wody. Cenne witaminy wypłukują się. Powinniśmy także wiedzieć, że kasze w torebkach zawierają mniej witamin. Jak zatem gotować kasze:

  • Przed gotowaniem kaszę wypłuczmy w zimnej wodzie i przelejmy wrzątkiem.
  • Wrzućmy ją do gotującej się wody. Powinno być jej trzy razy więcej niż kaszy
  • Zmniejszmy ogień i gotujmy około 20 minut.
  • Przykryjmy pokrywką i nie mieszamy w trakcie gotowania.
  • Jeśli woda przed czasem wyparuje, uzupełnijmy ją wrzątkiem.
  • Sólmy pod koniec gotowania. W trakcie jej przyrządzania możemy dodać małą łyżeczkę masła.
  • Gdy po 20 minutach kasza jest jeszcze twarda, zawińmy garnek w koc lub wstawmy do rozgrzanego piekarnika na 30-40 minut.
Pamiętajmy !

Wprowadzając do domowego menu potrawy z kaszy jaglanej sprawimy, że nasza kuchnia stanie się zdrowa i przyniesie pożytek każdemu z domowników. Kasza to wdzięczny produkt wspaniale asymilujący się z każdą potrawą. Używajmy jej jak najczęściej, a gdy ugotujemy więcej, skropmy ją olejem lnianym i przechowujmy w lodówce w zamkniętym plastikowym pojemniku.

JK

 

Kasza jaglana dla dziecka
5 (100%) 1 głos[ów]