Gluten występujący w ziarnach zbóż oraz produktach z nich pochodzących jak kasze mąki, makarony, pieczywo czy otręby to zaraz po białku mleka najczęściej uczulający składnik. Jako białko pochodzenia roślinnego ma niedużą wartość odżywczą, jednak jego właściwości fizykochemiczne i mechaniczne sprawiają, że znajdziemy go w większości przetworzonych produktów

Charakteryzuje go duża sprężystość, elastyczność oraz kleistość, co odgrywa istotną rolę
w przemysłowym piekarnictwie. Użyty do wypieków sprawia, że są one pulchne i długo zachowują świeżość. Wiąże on także tłuszcze z wodą i jest świetnym nośnikiem dla aromatów i przypraw. Dlatego możemy go również znaleźć w wielu przetworach mięsnych, produktach mlecznych, słodyczach, napojach, sosach, koncentratach oraz suszonych owocach

Alergia czy celiakia

Gliadyna i gluteina, znajdująca się w pszenicy, sekalina zawarta w życie oraz znajdująca się w jęczmieniu hordeina, a w owsie awenina – to białka, których organizm często nie toleruje i wytwarza potrzebne do walki z nimi przeciwciała. Prowadzi to do uszkodzenia kosmków jelitowych, których zadaniem jest pobieranie składników odżywczych z pożywienia. Powierzchnia jelit się zmniejsza i dochodzi do zaburzenia wchłaniania. Objawia się to przewlekłymi wzdęciami, bólem brzucha, kolkami, biegunkami, spadkiem masy ciała oraz zmianami skórnymi, a w efekcie powoduje poważne zaburzenia w rozwoju dziecka. Maluchy uczulone na gluten, często z wiekiem wyrastają z tej dolegliwości, jednak trwała nietolerancja na gluten czyli celiakia to choroba, z którą musimy się zmagać przez całe życie.

Modna czy zdrowa?

Dieta bezglutenowa wymaga ostrej dyscypliny. Większość produktów stanowiących nasze codzienne pożywienie, jak pieczywo, makaron, mleko czy kaszę musimy zastąpić innymi nie zawierającymi glutenu.

Nie zawierają go kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także mięso, owoce i warzywa.

Zwolenników diety bezglutenowej jest coraz więcej i nie dotyczy to wcale osób z nietolerancją na ten składnik. Zawartemu w pokarmie glutenowi zaczęto przypisywać większość dolegliwości gastrycznych, jak bóle brzucha czy wzdęcia, a także zaburzenia snu i złe samopoczucie. Coraz bardziej powszechna stała się teoria, że gluten szkodzi także osobom zdrowym i wystarczy wyeliminować go z diety, by także poprawić sylwetkę, wygładzić cerę i odzyskać energię. Jednak, jak się okazuje, nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że gluten zaburza pracę układu pokarmowego, ani żadnych naukowo sprawdzonych informacji, że dieta bezglutenowa odchudza. Wyrzucenie go z codziennego menu nie jest dobre dla zdrowia. Każda dieta eliminująca jakiś element może przynieść organizmowi szkody, bo niewłaściwie stosowana nie dostarcza mu potrzebnych składników odżywczych. W przypadku diety wykluczającej gluten można pozbawić organizm kwasu foliowego, witamin z grupy B, selenu czy magnezu.

Czy Gluten jest szkodliwy? Pamiętajmy!

Popyt na G-free (gluten stop), czyli bezglutenowe jedzenie zaczął się w Stanach, za sprawą Williama Davisa, lekarza i autora książki „Wheat Belly” (w polskim przekładzie „Świat bez pszenicy”) Uważał on, że zmodyfikowana pszenica może uzależniać. Poza tym przyczynia się do nadwagi oraz problemów żołądkowych. Nie ma niestety żadnych naukowych przesłanek, by teorię Davisa o tym, że gluten jest szkodliwy, potwierdzić. Jedynym stojącym za nią faktem mogą być tylko cyfry mówiące o popycie na bezglutenową żywność. Podobno Amerykanie wydają na nią rocznie ponad dwa miliony dolarów. Czy przemawia tu zdrowy rozsądek, czy tylko, jak to tradycyjnie bywa – moda?

Gluten – czy jest szkodliwy?
5 (100%) 3 głos[ów]