Ćwiczenia w ciąży pod nadzorem

Dziś już chyba nikt nie ma wątpliwości, że w czasie ciąży umiarkowana aktywność fizyczna
i regularne uprawianie ćwiczeń, odpowiednio dobranych do ogólnego stanu zdrowia, skutecznie poprawią samopoczucie, przygotują ciało do porodu, a po urodzeniu dziecka pozwolą szybko wrócić do formy.

Przede wszystkim zapobiegają uciążliwym obrzękom, zastojom limfy, zapobiegną powstawaniu żylaków podudzia i hemoroidów. Utrzymują w pełnej sprawności funkcję filtrującą nerek. Uelastyczniają i wzmacniają mięśnie dna macicy i powłok brzusznych. Usprawniają stawy. Wzmacniają ruchomość kręgosłupa. No i, co jest szczególnie ważne dla dobrego samopoczucia psychicznego, zwiększają wydzielanie endorfin, które hormonalnie odpowiadają za uczucie zadowolenia.

Jest jednak pewne ale…

Przeciwwskazania do ćwiczeń w ciąży

Decyzję o regularnym uprawianiu ćwiczeń należy podjąć po konsultacji z lekarzem prowadzącym, który określi, czy nie ma konkretnych przeciwskazań. A te występują w przypadku ciąży zagrożonej (krwawienia, przedwczesne skurcze, odklejanie łożyska, wcześniejsze poronienia itp), cukrzycy, nadciśnienia tętniczego wywołanego ciążą, w ciąży bliźniaczej, przy stwierdzonej dużej niedokrwistości, chorobie serca matki, infekcji
i przeziębień, którym towarzyszy gorączka, oraz przy zatruciu ciążowym.

Ćwiczenia zabronione w czasie ciąży

Przede wszystkim należy unikać tych form aktywności, które grożą wstrząsami i urazami. Niewskazane jest bieganie, nurkowanie, jazda na nartach, snowboard, sporty walki, aerobik, jazda na łyżwach i rolkach, gra w tenisa, zajęcia „na stepie”, jazda konna, jazda na rowerze, skoki i ćwiczenia siłowe. Nie należy też ćwiczyć brzuszków i skrętów tułowia.

Ćwiczenia wskazane

Ćwiczenie mięśni Kegla. Kobiety, które je ćwiczą, mają łatwiejszy poród, ponieważ są w stanie bardziej kontrolować mięśnie dna macicy. Ćwiczenie mięśni Kegla zaleca się również po ciąży, ponieważ ułatwiają gojenie krocza po nacięciu, oraz pomagają odzyskać kontrolę nad pęcherzem moczowym.

Korzystne zarówno dla kobiety w ciąży, jaki i dla jej dziecka są wszystkie ćwiczenia połączone z technikami oddechowymi i relaksacyjnymi – np. Joga, tai-chi. Dobrze się sprawdza pilates- który delikatnie rozciąga mięśnie.

I do woli: spacer, nordic walking, pływanie.

 

Ćwiczenia w czasie ciąży
Oceń ten post

  • sun

    W jaki sposób można ćwiczyć te mięśnie Kegla i czy jest tutaj osoba, której takie ćwiczenia pomogły?

  • sunek

    Wiem, że na youtube są filmiki, które demonstrują takie ćwiczenia. Warto sprawdzić, bo niestety ciężko opisać, jak konkretnie wykonywać te ćwiczenia.